Sunday, September 13, 2009

kelakarnyee....

Kisah 1

PAK Mat seorang penduduk sebuah pondok di utara tanah air. Pada pertengahan Mei lalu, isterinya, Maznah meninggal dunia kerana diserang penyakit jantung.

Pak Mat yang berusia menjangkau 50-an mula dilihat luar biasa oleh jiran-jirannya kerana beliau akan pergi ke kubur isterinya tiga kali sehari. Pak Mat pergi pada waktu pagi, tengah hari dan petang untuk menyiram kubur isterinya secara berterusan lebih dua minggu.

Ada setengah daripada jiran dan penduduk tempatan beranggapan Pak Mat begitu cintakan isterinya.

Seorang saudara terdekat menemuinya dan berkata: “Awak ni terlalu sangat cintakan isteri sehingga sanggup berbuat demikian, yang mana tak ada siapa lagi di kampung ini buat begitu."

Pak Mat menjawab: “Sebenarnya sebelum Maznah hendak menghembuskan nafas terakhirnya, beliau berpesan kepada saya, kalau hendak kahwin pun tunggulah sehingga rumput di kuburnya tumbuh dulu.

"Oleh yang demikian saya terpaksa siram kuburnya supaya rumput cepat tumbuh..." katanya dengan selamba.


Kisah 2

SEORANG lelaki sakit mental menganggap dirinya jagung dan terlalu takut dengan ayam. Jika ternampak haiwan itu, dia akan lari lintang pukang kerana menyangka ayam akan memakannya. Akhirnya, lelaki itu dimasukkan ke rumah sakit jiwa. Selepas beberapa bulan menerima rawatan, doktor pun melakukan ujian ke atas lelaki itu bagi mengenal pasti sama ada dia sudah pulih atau sebaliknya.

Doktor: Adakah kamu tahu siapa diri kamu sekarang?

Lelaki: Ya doktor.

Doktor: Siapa kamu sebenarnya.

Lelaki: Saya manusia doktor.

Doktor: Ya ke? Bukan jagung?

Lelaki: Bukan, saya memang manusia doktor.

Doktor: Kamu takut dengan ayam?

Lelaki: Tidak doktor.

Doktor: Hmm...bagus. Nampaknya kamu dah sembuh.

Lelaki: Tapi doktor, saya ada satu pertanyaan.

Doktor: Apa dia?

Lelaki: Ayam tahu tak yang saya dah berubah jadi manusia.

Doktor: "Hah...?"

Wednesday, September 9, 2009

FAKTA : TAHUKAH ANDA...!!!

1.Tahukah anda apabila 350ml air yang diambil dari sinki dan kemudiannya dituangkan ke dalam cerek yang mengandungi 150ml air suling dan dibiarkan terdedah kepada nyalaan api bersuhu 100 darjah celcius akan menghasilkan satu cecair yang dinamakan air masak.



2. Percayakah anda yang air sirap merupakan salah satu bahan asas dalam pembinaan sebuah helikopter. Ini kerana kajian telah dibuat, seorang pembina helikopter memerlukan air sirap untuk menghilangkan keletihan semasa membuat helikopter, tanpa air sirap mungkin helikopter tersebut tidak dapat disiapkan.



3. Sebuah kereta yang dipandu selaju 220 km/j tidak akan dapat memotong kereta yang dipandu selaju 40 km/j sekiranya kereta-kereta tersebut dipandu dari arah yang bertentangan



4. Tahukah Anda dalam bahasa Inggeris dan Italy , jurugambar dikenali sebagai paparazi. Perkataan itu dipercayai diambil dari watak paparazzo dalam filem La Dolce Vita yang diterbitkan oleh Federico Fellini pada tahun 1960. Dalam bahasa melayu pula, ayah kepada seorang budak yang bernama Razzi juga boleh
dikenali dengan nama papa Razzi.



5. Tahukah Anda bendera negara Denmark telah dicipta 700 tahun lampau, menjadikan bendera paling lama digunakan di dunia lebih lama daripada penggunaan susu cap bendera.



6. Tahukah Anda magnet ialah sejenis logam yang juga digelar besi berani. Sebagaimana namanya magnet ialah besi yang berani menarik butir-butir besi lain kearahnya. Bagaimanapun orang yang diupah untuk menarik kereta bukanlah magnet.



7. Tahukah Anda cicak memutuskan ekornya apabila diganggu. Apabila cicak menyedari yang dia diekori oleh sesuatu, ia akan memutuskan ekornya supaya benda itu tidak mengekorinya lagi atas alasan tanpa ekor sudah tentu ia tidak akan diekori lagi.



8. Tahukan anda bahawa seorang manusia normal tidak boleh menyentuh telinganya sendiri menggunakan siku.



9. Tahukah Anda burung dapat pulang ke sarangnya walaupun telah keluar kadangkala hingga beribu kilometer daripada sarangnya tanpa sesat atau silap walaupun tanpa bantuan kompas. Ini kerana setiap sarang burung mempunyai alamatnya yang tersendiri sebenarnya.



10.Tahukah Anda bunyi perkataan lempeng dan tempeleng adalah hampir sama walaupun ia berbeza dari segi rupa bentuknya. Tapi, walaubagaimanapun orang yang kena tempeleng masih boleh memakan lempeng apabila dia berasa lapar.



11.Tahukah Anda gunung berapi yang berusia tiga ratus tahun disahkan masih aktif untuk meletup. Tapi mengikut kajian ahli gunung, api elektrik di rumah kita tidak akan aktif jika tidak membayar bilnya selama tiga bulan.



12.Tahukah Anda orang yang tidak pernah kisah langsung tentang wang ringgit, pangkat, kedudukan dan harta dunia ialah Orang Utan.



13.Tahukah Anda ahli sains seluruh dunia bersepakat jika nasi ayam dimakan sewaktu lapar, perut kita akan mengalami satu tindakbalas yang berupa kekenyangan. Nasi ayam juga boleh digunakan sebagai ubat untuk menggembirakan hati kita bila nasi ayam yang dimakan itu dibelanja oleh kawan kita.


14.Dan tahukah anda bahawa hampir kesemua pembaca buletin ini telah mencuba untuk menyentuh telinga menggunakan siku !!

Monday, September 7, 2009

Hubungan sebab-akibat

Tiba-tiba budak math kena mengarang! Pelik kan? macam ni la. Senang cerita, sem ni aku ambik kursus etika dalam sains dan teknologi. So, subjek ni banyak aktiviti perbincangan dan mengarang. Exam nanti pun ada esei. Aku dah lama tinggalkan bm, so.. macamane ni?



Masa 1st kelas ni, Dr Alinor (pensyarah subjek ni) nak kami semua siapkan report berdasarkan aktiviti pembelajaran dalam kuliah. Bagi aku, kalau yang ini..ok sikit. Tapi sampai minggu ke-5 je kene bagi report. Lepas tu, beliau nak kami semua buat assigment. Nak tahu pasal apa? berkenaan 9 aksiom sains dan teknologi. Aku dapat hubungan sebab-akibat. Macamane nak wat ni? aku kurang faham apa yang perlu di buat.



Bila aku search internet, aku dapat
website ni
tak tahula ianya berguna ke tak. Tapi aku cuba.



ok...chow dulu, nak siapkan assigment ni pulak. Hopefully dapat siapkan malam ni.
INSYAALLAH...

Sunday, September 6, 2009

Real Analysis...

Arggg! Tension study...mid sem selasa ni. Camne sekarang? What should i do? Hoho..terspeaking pulak. Tengah2 stdy, ak terasa nk ambik gmbar nota2 n buku2 aku yang serabut. Nak tengok aku yang kononnya rjin, hehe...tengah stdy real analysis ni...hebat x aku? boleh catat rekod coz aku ni mne rjin sgt nk stdy2 ni. Huhu...

kalkulator+ spek + pensil buruk...hahaha



spek power 175 je...2 pun nk tunjuk2, ape daaa....


selasa (8/9/09) jam 5 p.m bertempat di DKG124SM aku akan berjuang.. Chaiyok Fiza, u can do it!!
Insyaallah...

Saturday, September 5, 2009

Tuhan berikan aku cinta

Walau aku senyum bukan berarti
Aku selalu bahagia dalam hari
Ada yang tak ada di hati ini
Di jiwa ini hampa

Ku bertemu sang adam di simpang hidupku
Mungkin akan
ada cerita cinta
Namun
ada saja cobaan hidup
Seakan
aku hina

Tuhan berikanlah aku cinta
Untuk temaniku dalam sepi
Tangkap
aku dalam terang-Mu
Biarkanlah
aku punya cinta

Tuhan berikanlah aku cinta
Aku juga berhak bahagia
Berikan restu dan halal-Mu
Tuhan beri
aku cinta

Ku bertemu sang adam di simpang hidupku
Mungkin akan
ada cerita cinta
Namun
ada saja cobaan hidup
Seakan
aku hina

Tuhan berikanlah aku cinta
Untuk temaniku dalam sepi
Tangkap
aku dalam terang-Mu
Biarkanlah
aku punya cinta

Tuhan berikanlah aku cinta
Aku juga berhak bahagia
Berikan restu dan halal-Mu
Tuhan beri
aku cinta

video

Friday, September 4, 2009

Berbuka puasa bersama PM

Best!! 1st aku boleh komen. Makan free kan, mestilah best. Kan kan kan. (Sape bersetuju dengan pendapat saya sila angkat kening). Aku dijemput untuk berbuka puasa bersama PM coz aku anak Felda. Kebetulan, rumate aku pun asal felda jugak. So, ada geng. Kira orait la.

Bermacam juadah disediakan. Aku,baby(rumate aku) dengan 2 orang lagi budak 1 kolej duduk di bahagian atas. Agak terkilan coz makanan tak disediakan di sana. So, kalau nak makan, kena ambik makanan kat bawah. Makanan bukan tak ade langsung, tapi ade kuih seri muka n kuih lompang je. Mana cukup beb! Kami nak nasi!!

Bila ada group lain yang nak join kami, kami xnak. Takut makanan yang ada atas meja tu tak cukup, betapa tamaknya kami. Hahaha. Sampai time berbuka, kami orang 1st turun ambik makanan. Takut cepat habis. Tapi sebenarnya, memang segala mak nenek makananlah yang ada. Nasi, laksa, malah western food pun ada. Kuih muih tu tak usah nak cakaplah. Tak terkira!
Alhamdulillah, rezeki kami agaknya ni. Stop makan bila nak solat. Lepas tu, sambung balik. Terawih langsung tak pergi, padahal dalam surat cakap "bagi pelajar perempuan, sila bawa telekung anda untuk solat terawih." Takpe lah, malam ni je. Hehe..

Okla..ni gambar2 sebagai bukti. Huhu

Ni gambar kuih yang sempat diambil, yang lain dah masuk dalam perut. Hehe..





Gambar dengan PM. Aku takde, sebab aku yang mengambil gambar. Agak terkilan la. Tapi nak wat camne. Takde rezeki nak bergambar dengan Najib.


Gambar kami berempat. (Anak Felda dari kolej Dato' Onn. 2 Johor, 2 Terengganu.)

Harap2, lepas ni ada lagi majlis macam ni. Sape taknak makan free kan?