ASSALAMUALAIKUM...
Tak tahu nk gambarkan bagaimana perasaan ke pesta buku pwtc semalam, excite, teruja, mcm2 la.. (excited ngn teruja 2 sme je kan) hahaha..
Tapi sempat capai versus je. Buku ustaz Hasrizal xjumpe, mase nk blik bru jumpe, tapi duit pun dah xde la. Aku beli tafsir Al-Quran. So, bajet dah xckup. Ade duit 60 hinggit je pun. Jimat beb sekarang ni. 2 pun duit tabung. tukar syiling kat cafe. Naseb baik diterima. Hoho
Hari ini pulak aku diamanahkan untuk menjaga Syafiqa. Sepupu aku, baru je 11 bulan. Biase la, mak ayah kerja. Naseb baik ade aku. ~riak~
p/s: nanti kalo aku kawin, n ade anak aku tak nak kerja boleh x?? Nak jage ank kat umah la, xyakin la nk bg sape2 jge. Macam2 kes brlaku skrg, takuuut!!
Saturday, March 27, 2010
Friday, March 26, 2010
Mampukah Aku Seperti Ini??
Thursday, March 25, 2010
..:salam:..
Salam untuk semua..
Aku dah lama tak post sesuatu kat blog ni. Ingatkan nak cancel terus je.. Huhu.. Tapi tak apa la, bosan2, aku boleh jenguk blog aku yang tak berape menarik ni..
2,3 hari ini, aku banyak bace blog org. Bile tengok2, rse nak post sesuatu jugak kat blog, tapi idea kurang la.. Macamane org lain boleh ade idea? Aku pulak xboleh?? Pelik bin ajaib ke ajaib bin pelik ni??
Ermm.. nak cerita apa ye?? oh ye, sekarang ni musim Pesta Buku Antarabangasa,bertempat di PWTC, Kuala Lumpur. Esok, Jumaat (26/03/10) Insyaallah, aku akan sampai ke sana. Aku nak cari versus, karya penulis muda tanahair yang bagiku sangat menarik untuk di baca. Nama penanya Hlovate, nama sebenar aku tak tahu. Don't care whoever she r, but i really like the way her wrote (aku just tau die tu perempuan je). Kenapa aku suka penulisan die?? Sebab ceritanya banyak pasal agama, kinda a dakwah?? I think la.. so, aku ni bukannya baik sangat, tapi niat nak change 4 good 2 adela.. Doakan aku kwn2..
Lagi? Aku nak cari ape lagi?? Maybe teringin nak cari buku motivasi sikit, dari ustaz2 terkenal. Macam nak cari "BERCINTA SAMPAI KE SYURGA" dengan "MURABBI CINTA". Buku2 ni dari Ustaz Hasrizal. Semua buku2 beliau sangat best, banyak pengajaran di dalamnya, terutama bagi org muda mcm aku ni. Yela, jiwa muda. Perasaan ingin dikasihi dan mengasihi mestilah ada, tapi bila belek buku dari uztaz ni, insaf tu ada. ( info, aku dah ada "AKU TERIMA NIKAHNYA")
Sebenarnya jodoh, pertemuan, ajal, maut semuanya ditangan ALLAH. So, aku selalu ingtkan hati supaya yakin dengan janji ALLAH. Sorry to say, especially about couple. Aku tak nak alami lagi.
Ya ALLAH, tetapkan hati hambaMU ini.
For me, a relationship must end with marriage..
Arrghh!! Aku dah banyak melalut. So, ini sahaja untuk hari ini. Kalau tak ada org tengok pun, xpela.. Ade aku kisaaahhh!!
p/s: lupe plak, aku teringin nak ada tafsir al-quran, harap boleh dapatkannya esok. Mengaji hari2 pun tak tahu maksud tak de maknanye kan?? ALLAH, permudahkan segala urusan hambaMU ini..
Aku dah lama tak post sesuatu kat blog ni. Ingatkan nak cancel terus je.. Huhu.. Tapi tak apa la, bosan2, aku boleh jenguk blog aku yang tak berape menarik ni..
2,3 hari ini, aku banyak bace blog org. Bile tengok2, rse nak post sesuatu jugak kat blog, tapi idea kurang la.. Macamane org lain boleh ade idea? Aku pulak xboleh?? Pelik bin ajaib ke ajaib bin pelik ni??
Ermm.. nak cerita apa ye?? oh ye, sekarang ni musim Pesta Buku Antarabangasa,bertempat di PWTC, Kuala Lumpur. Esok, Jumaat (26/03/10) Insyaallah, aku akan sampai ke sana. Aku nak cari versus, karya penulis muda tanahair yang bagiku sangat menarik untuk di baca. Nama penanya Hlovate, nama sebenar aku tak tahu. Don't care whoever she r, but i really like the way her wrote (aku just tau die tu perempuan je). Kenapa aku suka penulisan die?? Sebab ceritanya banyak pasal agama, kinda a dakwah?? I think la.. so, aku ni bukannya baik sangat, tapi niat nak change 4 good 2 adela.. Doakan aku kwn2..
Lagi? Aku nak cari ape lagi?? Maybe teringin nak cari buku motivasi sikit, dari ustaz2 terkenal. Macam nak cari "BERCINTA SAMPAI KE SYURGA" dengan "MURABBI CINTA". Buku2 ni dari Ustaz Hasrizal. Semua buku2 beliau sangat best, banyak pengajaran di dalamnya, terutama bagi org muda mcm aku ni. Yela, jiwa muda. Perasaan ingin dikasihi dan mengasihi mestilah ada, tapi bila belek buku dari uztaz ni, insaf tu ada. ( info, aku dah ada "AKU TERIMA NIKAHNYA")
Sebenarnya jodoh, pertemuan, ajal, maut semuanya ditangan ALLAH. So, aku selalu ingtkan hati supaya yakin dengan janji ALLAH. Sorry to say, especially about couple. Aku tak nak alami lagi.
Ya ALLAH, tetapkan hati hambaMU ini.
For me, a relationship must end with marriage..
Arrghh!! Aku dah banyak melalut. So, ini sahaja untuk hari ini. Kalau tak ada org tengok pun, xpela.. Ade aku kisaaahhh!!
p/s: lupe plak, aku teringin nak ada tafsir al-quran, harap boleh dapatkannya esok. Mengaji hari2 pun tak tahu maksud tak de maknanye kan?? ALLAH, permudahkan segala urusan hambaMU ini..
Monday, February 1, 2010
..: Kelakar Tak Ingat :..
Seorang guru matematik baru sahaja di'posting'kan untuk mengajar di sebuah sekolah. Biasalah, time tu (beberapa tahun lepas) subjek matematik dan sains kena diajar dalam Bahasa Inggeris. So, cikgu ni pun dengan penuh semangat berkobar-kobar mengajar la satu kelas ni. Kebetulan, beliau dapat kelas yang belakang2.
Selepas mengajar, menulis segala bagai di white board, maka beliau mahu pelajarnya menjawab soalan yang di tanya. Kononnya nak test student.
Cikgu: ok class, who want to try? ( soalan telah tersedia kat depan)
Tapi, tiada seorang pelajar pun yang mengangkat tangan nak jawab soalan tersebut melainkan mereka semua ketawa berdekah-dekah. Cikgu pelik melihat situasi tersebut.
Cikgu: kenapa?? (muka xphm)
pelajar2: cikgu ni kelakar la. One, two, three la.. bkn want to try...itupun tak pandai
(semua ketawa)
cikgu: ????
Sumber: Daripada Dr. Rokiah. Pensyarah math. Ptg tadi, dia cerita kat kelas...=p
Selepas mengajar, menulis segala bagai di white board, maka beliau mahu pelajarnya menjawab soalan yang di tanya. Kononnya nak test student.
Cikgu: ok class, who want to try? ( soalan telah tersedia kat depan)
Tapi, tiada seorang pelajar pun yang mengangkat tangan nak jawab soalan tersebut melainkan mereka semua ketawa berdekah-dekah. Cikgu pelik melihat situasi tersebut.
Cikgu: kenapa?? (muka xphm)
pelajar2: cikgu ni kelakar la. One, two, three la.. bkn want to try...itupun tak pandai
(semua ketawa)
cikgu: ????
Sumber: Daripada Dr. Rokiah. Pensyarah math. Ptg tadi, dia cerita kat kelas...=p
Thursday, January 28, 2010
..:: Mencari pasangan vs mencari keredhaanNYA..::
Kadangkala
Hati kecilku berdetik
Sampai bila aku begini
Keseorangan, kesepian, kesunyian
Tatkala melihat teman-teman
Sedang melakar bahagia
Bersama pasangan masing-masing
Bergurau senda, bertepuk tampar
Suka duka, tawa dan tangis
Namun..
Di sebalik semua ini
Aku berfikir
Redhakah DIA dengan kelakuan
Hamba-hambaNYA ini
Kerana
Pergaulan yang semakin luas
Tidak terbatas
Tanpa sempadan yang pernah
Digariskan oleh DIA
Akhirnya
Aku hanya mampu berdoa
Dan mampu berserah kepadaNya
Ya ALLAH Ya TUHANKU
Kurniakanlah aku pasangan
Yang terbaik untukku
Demi agama ini
Untuk mencapai
KeredhaanMU...
Amin..
Hati kecilku berdetik
Sampai bila aku begini
Keseorangan, kesepian, kesunyian
Tatkala melihat teman-teman
Sedang melakar bahagia
Bersama pasangan masing-masing
Bergurau senda, bertepuk tampar
Suka duka, tawa dan tangis
Namun..
Di sebalik semua ini
Aku berfikir
Redhakah DIA dengan kelakuan
Hamba-hambaNYA ini
Kerana
Pergaulan yang semakin luas
Tidak terbatas
Tanpa sempadan yang pernah
Digariskan oleh DIA
Akhirnya
Aku hanya mampu berdoa
Dan mampu berserah kepadaNya
Ya ALLAH Ya TUHANKU
Kurniakanlah aku pasangan
Yang terbaik untukku
Demi agama ini
Untuk mencapai
KeredhaanMU...
Amin..
Create at
8.40 pm
Thursday
28th January 2010
8.40 pm
Thursday
28th January 2010
Tuesday, January 26, 2010
..:Hate The Sin, Not The Sinner:..
Assalamualaikum..
Tajuk kat atas ni merupakan perumpamaan yang aku jumpa dalam sebuah novel melayu. Macam best je bunyinye. Betullah tu, kadang2 kita bukannya membenci pembuat dosa, tapi dosa yang dibuat oleh mereka tu kita tak boleh terima. Contohnya aku nak ambik pasal couple, atau dlm bm maksudnya percintaan antara lelaki dan perempuan, atau dlm indon berpacaran. Hehe..
Penulis novel ni pun macam kurang bersetuju dengan budaya kapel yang semakin menjadi-jadi dalam masyarakat melayu yg bergama ISLAM ni. Diulang, MELAYU dan ISLAM!!
Aku bukan apa, bila tengok sekeliling (cth terdekat, shopping complex), macam nak terkeluar biji mata bila tengok kapel2 ni. Berpelukan,berciuman, bergesel2 (macam kucing parsi nak bermanja dengan tuannya) dan macam2 lagi la. Tak sanggup aku nak describe lebih. Huhu..
Even kawan2 sndiri pun ada yg terlibat. Tapi aku tak benci korang, aku benci cara korang berkapel. Tak semestinya kapel sekarang ni akan jadi laki korang jugak satu hari nanti. Jodoh, ajal, maut semuanya di tangan Tuhan. So, berpada-padalah.
Teringat dialog ni..
Aku: Buat apa tu? (tengok 2 org member duk main facebook)
Member 1: Tengok fb, gambar ex dia ni kat shoping complex mane entah,dengan awek baru dia. Tengok ni, berpelukan, pegang pinggang, ei..tak malu ke?? Kalau ex kau macam ni, apa kau rasa??
Aku: Alhamdulillah. Syukur la sebab kita dah tahu perangai dia macam ni. So, sebab tulah jodoh kami tak panjang. (Laju je aku menjawab) huhu
Member 2: Aku tak rasa apa2 la, malas nak pk. (Sampuk member 2)
Member 1: Yela, mestilah kita pernah macam ni gak kan dengan pakwe masing2 ( Dia nak persetujuan ramai)
Aku: Sape suruh time kapel bg lelaki sesuka ati die je nak wat kite? Dalam hati, 'Alhamdulillah.. even aku pun pernah kapel, tapi aku tak pernah buat macam ni. (Peluk2, pgg pinggang, cium2) Allah sayang saya lagi.'
Diam..
Tapi kan, aku pun ada gak wat salah. Time kapel dulu, aku bagi dia pegang tangan aku. Ye!! Pegang tangan sahaja. Tapi itupun dosa jugak kan?? Ada sorang lagi member cakap
"Alah, setakat pegang tangan je pun, buat dosa2 kecik je.. Bukan dosa besar."
Astaghfirullahalazim..istighfar panjang aku dengar statement ni.
Ya ALLAH, ampunkan dosa hambamu ini.
Aku menyesal, aku serik dan aku tak tahu nak cakap apa lagi.
Aku benci dengan apa yang pernah aku buat, tapi harapnya aku tak benci diri aku sendiri.
Tajuk kat atas ni merupakan perumpamaan yang aku jumpa dalam sebuah novel melayu. Macam best je bunyinye. Betullah tu, kadang2 kita bukannya membenci pembuat dosa, tapi dosa yang dibuat oleh mereka tu kita tak boleh terima. Contohnya aku nak ambik pasal couple, atau dlm bm maksudnya percintaan antara lelaki dan perempuan, atau dlm indon berpacaran. Hehe..
Penulis novel ni pun macam kurang bersetuju dengan budaya kapel yang semakin menjadi-jadi dalam masyarakat melayu yg bergama ISLAM ni. Diulang, MELAYU dan ISLAM!!
Aku bukan apa, bila tengok sekeliling (cth terdekat, shopping complex), macam nak terkeluar biji mata bila tengok kapel2 ni. Berpelukan,berciuman, bergesel2 (macam kucing parsi nak bermanja dengan tuannya) dan macam2 lagi la. Tak sanggup aku nak describe lebih. Huhu..
Even kawan2 sndiri pun ada yg terlibat. Tapi aku tak benci korang, aku benci cara korang berkapel. Tak semestinya kapel sekarang ni akan jadi laki korang jugak satu hari nanti. Jodoh, ajal, maut semuanya di tangan Tuhan. So, berpada-padalah.
Teringat dialog ni..
Aku: Buat apa tu? (tengok 2 org member duk main facebook)
Member 1: Tengok fb, gambar ex dia ni kat shoping complex mane entah,dengan awek baru dia. Tengok ni, berpelukan, pegang pinggang, ei..tak malu ke?? Kalau ex kau macam ni, apa kau rasa??
Aku: Alhamdulillah. Syukur la sebab kita dah tahu perangai dia macam ni. So, sebab tulah jodoh kami tak panjang. (Laju je aku menjawab) huhu
Member 2: Aku tak rasa apa2 la, malas nak pk. (Sampuk member 2)
Member 1: Yela, mestilah kita pernah macam ni gak kan dengan pakwe masing2 ( Dia nak persetujuan ramai)
Aku: Sape suruh time kapel bg lelaki sesuka ati die je nak wat kite? Dalam hati, 'Alhamdulillah.. even aku pun pernah kapel, tapi aku tak pernah buat macam ni. (Peluk2, pgg pinggang, cium2) Allah sayang saya lagi.'
Diam..
Tapi kan, aku pun ada gak wat salah. Time kapel dulu, aku bagi dia pegang tangan aku. Ye!! Pegang tangan sahaja. Tapi itupun dosa jugak kan?? Ada sorang lagi member cakap
"Alah, setakat pegang tangan je pun, buat dosa2 kecik je.. Bukan dosa besar."
Astaghfirullahalazim..istighfar panjang aku dengar statement ni.
Ya ALLAH, ampunkan dosa hambamu ini.
Aku menyesal, aku serik dan aku tak tahu nak cakap apa lagi.
Aku benci dengan apa yang pernah aku buat, tapi harapnya aku tak benci diri aku sendiri.
Monday, January 25, 2010
..:Setelah Sekian Lama Aku Menyepi:..
Salam and greeting to all..
2010..aku kembali!!
Rasanya belum terlewat untuk aku mengucapakan selamat tahun baru 2010 dan selamat menyambut 1431 hijrah. (walaupun dah masuk safar, hehe)
Aku bukan apa, ada banyak kekangan untuk aku meng'update'kan blog. Last aku tulis blog semester lepas, pastu cuti panjang (dalam 5 minggu). Bila cuti, sudah semestinya aku malas nak main blog ni. (bukan blog saje, facebook, emel dan ym pun aku tinggal sepi je). Maklumlah, kat rumah mana ada talian internet. Kalau nak pegi cc, gayenya mmg aku takkan pergi la semata-mata krn bende ni semua. Sekarang dah 5 minggu duk ukm, baru je rasa nak update blog.. Kira halal jela ye?? hehe
Erm, apa yang aku nak tulis lagi ni?? Dah blurr..huhu
Oh ye, tahun ni merupakan semester akhir aku. (INSYAALLAH, aku grad beberapa bulan lagi). So, mestilah sem ni adalah sem yang paling sibuk bagi aku. Kena siapkan thesis la. huhu..
Walau apapun, InsyaALLAH... i'll do the best.. (w'pun aku grad nanti, resultnye x seberapa, tp Alhamdulillah, akhirnya aku akan berjaya jugak habiskan profesion aku sebagai seorang pelajar. ( dah tak sabar2 nak masuk alam kerja, pegang duit sendiri, bantu mak ayah)
Ok..sampai sini shj kot. Aku tak pandai mengayat sgt..;)
Bye...
Assalamualaikum...
2010..aku kembali!!
Rasanya belum terlewat untuk aku mengucapakan selamat tahun baru 2010 dan selamat menyambut 1431 hijrah. (walaupun dah masuk safar, hehe)
Aku bukan apa, ada banyak kekangan untuk aku meng'update'kan blog. Last aku tulis blog semester lepas, pastu cuti panjang (dalam 5 minggu). Bila cuti, sudah semestinya aku malas nak main blog ni. (bukan blog saje, facebook, emel dan ym pun aku tinggal sepi je). Maklumlah, kat rumah mana ada talian internet. Kalau nak pegi cc, gayenya mmg aku takkan pergi la semata-mata krn bende ni semua. Sekarang dah 5 minggu duk ukm, baru je rasa nak update blog.. Kira halal jela ye?? hehe
Erm, apa yang aku nak tulis lagi ni?? Dah blurr..huhu
Oh ye, tahun ni merupakan semester akhir aku. (INSYAALLAH, aku grad beberapa bulan lagi). So, mestilah sem ni adalah sem yang paling sibuk bagi aku. Kena siapkan thesis la. huhu..
Walau apapun, InsyaALLAH... i'll do the best.. (w'pun aku grad nanti, resultnye x seberapa, tp Alhamdulillah, akhirnya aku akan berjaya jugak habiskan profesion aku sebagai seorang pelajar. ( dah tak sabar2 nak masuk alam kerja, pegang duit sendiri, bantu mak ayah)
Ok..sampai sini shj kot. Aku tak pandai mengayat sgt..;)
Bye...
Assalamualaikum...
Subscribe to:
Posts (Atom)
