Blog ku berwajah baru!! Siap pink colour lagi you.. Tiba2 aku jadi pinky girl, huhu..
Papepun.. Harap lepas ni aku jadi bertambah rajin untuk menge'post' entry baru.
Wish me luck!!
p/s: Oh ye, aku belum dapat keje lagi, hint nak dapat keje pun masih kelam. Sedih kan?? Mungkin rezeki aku agak lambat nak dibandingkan dengan orang lain. Yela, result pun ciput je. Tu lah, time belajar tak nak belajar betul2?? main2 je kejenya. Sekarang terimalah akibatnya. Padan muke kau. Hahaha
Monday, September 27, 2010
Thursday, September 23, 2010
Saje je
"Ya Allah, jika menyambung pelajaran adalah yang terbaik untukku, mohon Kau permudahkanlah. Aku redha dengan segala ketentuanMU Ya Allah. Amin."
Aku sekarang berada di UPM, melawat seorang kawan yang berada di sini. Pakej 4 hari 3 malam, percuma!! Tapi makan tanggung sendiri. Aku ke sini sebab nak hantar borang master. Insyaallah jika diizinkan aku akan berada di sini 3 bulan dari sekarang.
Dan sekarang aku juga sedang usha kerja, nak cari duit. Takkan nak jadi penganggur kot? Dah grad Ogos baru ni, Alhamdulillah.
MOGA URUSANKU DIPERMUDAHKAN. AMIN..
Aku sekarang berada di UPM, melawat seorang kawan yang berada di sini. Pakej 4 hari 3 malam, percuma!! Tapi makan tanggung sendiri. Aku ke sini sebab nak hantar borang master. Insyaallah jika diizinkan aku akan berada di sini 3 bulan dari sekarang.
Dan sekarang aku juga sedang usha kerja, nak cari duit. Takkan nak jadi penganggur kot? Dah grad Ogos baru ni, Alhamdulillah.
MOGA URUSANKU DIPERMUDAHKAN. AMIN..
Thursday, August 5, 2010
LATEST
Alhamduilah... setelah hampir 4 bulan aku tidak meng'update' blog, hari ini aku kembali. Banyak cerita yang ingin dikongsikan, namun ada sahaja kekangan yang menghalang. Maafkan aku teman2..
Jun 2010:
Selepas tamat belajar, aku balik kampung. Mencari kerja2 yang sesuai sementara menunggu hari konvokesyen 10 Ogos nanti. Cari punya cari, sepupu rekomenkan kerja, Jadi waitress!! Diulang, WAITRESS!! Kerja yang sama sekai tidak pernah tercapai akalku. Kalau setakat waitress biasa2, aku on lagi. Ni kejenye kat hotel. Hoho.. Nasib baik boleh bertudung, namun asalnya semasa interview bos nak org yg free hair!! Dasat kan keje sekarang?? Nak cari rezeki pun kene langgar batas2 agama, Nauzubillah... Ya ALLAH, jauhkan hambaMu daripada perkara mungkar.
"awak ada apa2 nak tanya?" Soal supervisor/bos semasa interview. Aku hanya geleng kepala.
"Kalo takde, saya nak tanya satu soalan. Awak boleh free hair??" Cepumas punya soalan.
"Of course la tak boleh encik." Terus aku dan kawan aku menjawab. Memang sengal soalan. Kalau bos tu cina aku boleh terima soalan macam tu, tapi ni melayu dan terang2 agama pun ISLAM!!
Entahlah, sedih pun ada dengan keadaan sekarang Terlalu mengikut etika yang dicipta oleh manusia tapi etika ALLAH dan Rasul tak pula nak diikutnya, Semoga hatinya dilembutkan oleh ALLAH. Bayangkan jika ada yang sanggup free hair kerana disuruh oleh bos, tak ke dosa pekerja secara tak langsung dikreditkan ke atas bos tersebut?? Nauzubillah....
Akhirnya aku diterima untuk bekerja, dengan BERTUDUNG!! ALHAMDULILLAH...
Namun, persekitaran tempat aku bekerja kadang2 tidak kena dengan hati. Bila tengok pergaulan antara staf2 lelaki dan perempuan, tiada batasan langsung.
"Peliklah tengok pekerja2 kat sini, pegang2, sentuh2 lelaki perempuan rileks je." Aku bersuara kepada staf yang lebih senior.
"Standard hotel la, tapi sentuh2 pun berlapik." Yela sangat berlapik. Aku tengok ade je yang selambe xde lapik pun.
Kalo tak pegang2 terus xleh ke? peliknya... sangat2 pelik. Kalo dengan alasan berlapik, maknanya boleh kapel, boleh sentuh2 la? Tapi syarat pakai sarung tangan???? Macam tu ke? Tak pernah la pulak aku dengar dalam quran atau hadis cakap macam tu. Aku pun taktau nk buat apa, tegur ade je yang menjawab. So, aku hanya membenci dalam hati sahaja.
Sebulan setengah aku bekerja, namun banyak juga yang aku dapat. Yang baik aku jadikan pengajaran, yang tak baik aku jadikan sempadan. Pekerja2 lelaki walaupun ade je yang stok gatal2, tapi bile kita pandai jaga diri, Insyaallah.. Dia akan hormatkan kita sebagai perempuan. Kalau kita orang perempuan yang memang saje2 nak menyerah diri, alamak ibarat orang mengantuk disorongkan bantal la jawabnya orang lelaki ini.
So, what should we do?? The answer is "tepuk dada, tanya iman.."
Jun 2010:
Selepas tamat belajar, aku balik kampung. Mencari kerja2 yang sesuai sementara menunggu hari konvokesyen 10 Ogos nanti. Cari punya cari, sepupu rekomenkan kerja, Jadi waitress!! Diulang, WAITRESS!! Kerja yang sama sekai tidak pernah tercapai akalku. Kalau setakat waitress biasa2, aku on lagi. Ni kejenye kat hotel. Hoho.. Nasib baik boleh bertudung, namun asalnya semasa interview bos nak org yg free hair!! Dasat kan keje sekarang?? Nak cari rezeki pun kene langgar batas2 agama, Nauzubillah... Ya ALLAH, jauhkan hambaMu daripada perkara mungkar.
"awak ada apa2 nak tanya?" Soal supervisor/bos semasa interview. Aku hanya geleng kepala.
"Kalo takde, saya nak tanya satu soalan. Awak boleh free hair??" Cepumas punya soalan.
"Of course la tak boleh encik." Terus aku dan kawan aku menjawab. Memang sengal soalan. Kalau bos tu cina aku boleh terima soalan macam tu, tapi ni melayu dan terang2 agama pun ISLAM!!
Entahlah, sedih pun ada dengan keadaan sekarang Terlalu mengikut etika yang dicipta oleh manusia tapi etika ALLAH dan Rasul tak pula nak diikutnya, Semoga hatinya dilembutkan oleh ALLAH. Bayangkan jika ada yang sanggup free hair kerana disuruh oleh bos, tak ke dosa pekerja secara tak langsung dikreditkan ke atas bos tersebut?? Nauzubillah....
Akhirnya aku diterima untuk bekerja, dengan BERTUDUNG!! ALHAMDULILLAH...
Namun, persekitaran tempat aku bekerja kadang2 tidak kena dengan hati. Bila tengok pergaulan antara staf2 lelaki dan perempuan, tiada batasan langsung.
"Peliklah tengok pekerja2 kat sini, pegang2, sentuh2 lelaki perempuan rileks je." Aku bersuara kepada staf yang lebih senior.
"Standard hotel la, tapi sentuh2 pun berlapik." Yela sangat berlapik. Aku tengok ade je yang selambe xde lapik pun.
Kalo tak pegang2 terus xleh ke? peliknya... sangat2 pelik. Kalo dengan alasan berlapik, maknanya boleh kapel, boleh sentuh2 la? Tapi syarat pakai sarung tangan???? Macam tu ke? Tak pernah la pulak aku dengar dalam quran atau hadis cakap macam tu. Aku pun taktau nk buat apa, tegur ade je yang menjawab. So, aku hanya membenci dalam hati sahaja.
Sebulan setengah aku bekerja, namun banyak juga yang aku dapat. Yang baik aku jadikan pengajaran, yang tak baik aku jadikan sempadan. Pekerja2 lelaki walaupun ade je yang stok gatal2, tapi bile kita pandai jaga diri, Insyaallah.. Dia akan hormatkan kita sebagai perempuan. Kalau kita orang perempuan yang memang saje2 nak menyerah diri, alamak ibarat orang mengantuk disorongkan bantal la jawabnya orang lelaki ini.
So, what should we do?? The answer is "tepuk dada, tanya iman.."
Sunday, April 18, 2010
AL-FATIHAH.. dari ALLAH kita datang, kepadaNYA kita pulang
Assalamualaikum.
Aku lupa nak selitkan satu lagi kisah. Kematian seorang insan yang dikenali ramai. Achik Spin. Innalillah, dan al-fatihah untuk arwah. Semoga roh beliau ditempatkan di kalangan yang beriman. Amin.
Sejak akhir-akhir ni, negara kita gempar dengan kematian orang seni ni. Pertama sekali kematian Yanie mentor, dipercayai menghidap penyakit paru-paru. Kemudian disusuli dengan Din Beramboi, pelawak, kartunis, dj radio yang turut dikenali ramai. Beliau menghidap demam denggi berdarah, selepas beberapa hari berada di ICU, beliau akhirnya pergi meninggalkan kita semua. Al-Fatihah.
Dan, yang terbaru. Petang tadi, Achik spin telah pergi meninggalkan kita akibat daripada kemalangan jalan raya. Beliau pergi dalam usia yang cukup muda, 28 tahun. Pergi meninggalkan seorang isteri dan dua orang cahaya mata. Daripada Allah kita datang, kepadaNYA kita pulang.
Kematian yang menjemput tidak mengira usia, ada yang masih lanjut usianya, tapi dipanjangkan umur. Ada yang baru nak kenal dunia, terus dipanggil ILAHI. Tak ketinggalan juga yang sedang sihat tubuh badan, turut dipanggilNYA. ALLAH MAHA MENGETAHUI.
Sama-sama kita muhasabahkan diri kita. Entah esok, lusa kita pula akan menyusul mereka. Hanya DIA yang mengetahui.
Ya ALLAH, jadikanlah solatku, ibadatku, hidupku dan matiku keranaMU..
Ampunkan dosa-dosa ku YA ALLAH.
Aku lupa nak selitkan satu lagi kisah. Kematian seorang insan yang dikenali ramai. Achik Spin. Innalillah, dan al-fatihah untuk arwah. Semoga roh beliau ditempatkan di kalangan yang beriman. Amin.
Sejak akhir-akhir ni, negara kita gempar dengan kematian orang seni ni. Pertama sekali kematian Yanie mentor, dipercayai menghidap penyakit paru-paru. Kemudian disusuli dengan Din Beramboi, pelawak, kartunis, dj radio yang turut dikenali ramai. Beliau menghidap demam denggi berdarah, selepas beberapa hari berada di ICU, beliau akhirnya pergi meninggalkan kita semua. Al-Fatihah.
Dan, yang terbaru. Petang tadi, Achik spin telah pergi meninggalkan kita akibat daripada kemalangan jalan raya. Beliau pergi dalam usia yang cukup muda, 28 tahun. Pergi meninggalkan seorang isteri dan dua orang cahaya mata. Daripada Allah kita datang, kepadaNYA kita pulang.
Kematian yang menjemput tidak mengira usia, ada yang masih lanjut usianya, tapi dipanjangkan umur. Ada yang baru nak kenal dunia, terus dipanggil ILAHI. Tak ketinggalan juga yang sedang sihat tubuh badan, turut dipanggilNYA. ALLAH MAHA MENGETAHUI.
Sama-sama kita muhasabahkan diri kita. Entah esok, lusa kita pula akan menyusul mereka. Hanya DIA yang mengetahui.
Ya ALLAH, jadikanlah solatku, ibadatku, hidupku dan matiku keranaMU..
Ampunkan dosa-dosa ku YA ALLAH.
Saturday, April 17, 2010
Bersanding, hantaran tepak sireh HARAM??
Assalamualaikum..
Agak terkejut apabila mendengar pasal ni. Bersanding tu aku dah tahu pasal hukumnya, Alhamdulillah.. Tapi yang part hantaran tepak sireh semasa bertunang dan berkahwin tu aku baru tahu malam ni. Syukur.. Sekurang-kurangnya, lepas ni aku boleh bagitau semua ahli keluarga terdekat pasal ni. Ye la kan, dah berkurun orang melayu kita mengamalkan adat ni. Rupa-rupanya Haram!! Maklumat pasal pengharaman ni aku dapat daripada ceramah Ustaz Azhar Idrus. Beliau memberi alasan bahawa bagi sireh ni budaya Hindu. Agama Samyvellu. Huhu.. So, harap2 lepas ni sama2 kita sampaikan kepada yang belum mengetahui. Insyaallah..
gambar sireh
Tapi, aku tahu.. mesti akan ada masalah nanti kan. Yela, aku akui, keluarga aku bukanlah dari kalangan islamik, mereka mesti nak mempertikan pasal ni. So, macam mane ye?? Contoh la, bila sampai seru aku nak kahwin (kalo ade yang berkenan la), mesti ada adat meminang dan bertunang kan? macamana nak bagitau tak perlu tepak sireh ni? Mesti ada yang kata pelik kan. Moga ALLAH permudahkan urusan ku nanti. Amin..
Seperkara lagi, pasal bersanding. Jelas hukumnya Haram kan?? Alasannya sebab ada unsur menunjuk-nunjuk @ riak. Kalau nak bersanding jugak, diharuskan depan famili yang mahram sahaja. Tapi agak2 confirm ke yang mahram je ada? Macam susah kan? Sudah tentu time tu famili sedare mare datang nak memeriahkan majlis, sampai ada yang datang menumpang tidur. So, bagaimana sepupu-sepupu yang ada sekali? Sepupu dikira ajnabi kan?? Cameraman yang dipanggil pulak sah-sah bukan mahram. Ambik gambar pengantin dengan bermacam-macam gaya. Si suami cium isteri, isteri cium suami, peluk2 pinggang, baring2 atas katil. Suami isteri diharamkan menunjukkan kemesraan yang melampau di khalayak ramai. Kalau ada yang tengok, dan tibe2 terangsang, tak ke haru?? Kalau boleh, pegang tangan je la.. itu kata ustaz azhar. Tak perlu la nak tunjuk lebih2, dah jadi suami isteri kan. Lepas itu "mapuh mu la nak wat nape2 pun, doh jadi laki bini doh.." Kata Ustaz Azhar tu lagi. Aku tolong sampaikan je. Hehe..
Mawi dan Ekin bersanding, sekadar hiasan.. hehe
Maka, kesimpulannya macamana ni? Kita mungkin dari golongan minoriti, sebab dunia sekarang majoriti yang menjadikan bersanding dan hantar tepak sireh sebagai hantaran sebagai satu amalan. Agak susah nak hapuskan amalan yang sudah sebati dalam jiwa masyarakat kita kan.
Oh ye, pasal bagi sireh tu, ustaz Azhar kata kalau bakal pasangan tu memang betul2 jenis makan sireh sebagai makanan ruji, tak makan nasi, harus la kalau nak jadikan sebagai hantaran. Haha.. kelakar kan? Tapi macam masuk akal juga. Orang zaman dulu, boleh la kalau nak bagi sireh pun, sebab ada yang memakannya, orang zaman sekarang ada lagi ke yang jenis makan sireh?? Kalau warga tua tu ada la. Am I rite? Jadi, dah pembaziran kat situ kalau bagi sireh pun. Apa kata kalau sireh tu digantikan dengan makanan lain, bahulu ke, coklat ke, buah rambutan ke, durian, langsat, manggis, best jugak. Huhu
makanlah buah-buahan tempatan..;-)
p/s: saya budak baru belajar, betulkan kalau salah.
Agak terkejut apabila mendengar pasal ni. Bersanding tu aku dah tahu pasal hukumnya, Alhamdulillah.. Tapi yang part hantaran tepak sireh semasa bertunang dan berkahwin tu aku baru tahu malam ni. Syukur.. Sekurang-kurangnya, lepas ni aku boleh bagitau semua ahli keluarga terdekat pasal ni. Ye la kan, dah berkurun orang melayu kita mengamalkan adat ni. Rupa-rupanya Haram!! Maklumat pasal pengharaman ni aku dapat daripada ceramah Ustaz Azhar Idrus. Beliau memberi alasan bahawa bagi sireh ni budaya Hindu. Agama Samyvellu. Huhu.. So, harap2 lepas ni sama2 kita sampaikan kepada yang belum mengetahui. Insyaallah..
gambar sireh
Tapi, aku tahu.. mesti akan ada masalah nanti kan. Yela, aku akui, keluarga aku bukanlah dari kalangan islamik, mereka mesti nak mempertikan pasal ni. So, macam mane ye?? Contoh la, bila sampai seru aku nak kahwin (kalo ade yang berkenan la), mesti ada adat meminang dan bertunang kan? macamana nak bagitau tak perlu tepak sireh ni? Mesti ada yang kata pelik kan. Moga ALLAH permudahkan urusan ku nanti. Amin..
Seperkara lagi, pasal bersanding. Jelas hukumnya Haram kan?? Alasannya sebab ada unsur menunjuk-nunjuk @ riak. Kalau nak bersanding jugak, diharuskan depan famili yang mahram sahaja. Tapi agak2 confirm ke yang mahram je ada? Macam susah kan? Sudah tentu time tu famili sedare mare datang nak memeriahkan majlis, sampai ada yang datang menumpang tidur. So, bagaimana sepupu-sepupu yang ada sekali? Sepupu dikira ajnabi kan?? Cameraman yang dipanggil pulak sah-sah bukan mahram. Ambik gambar pengantin dengan bermacam-macam gaya. Si suami cium isteri, isteri cium suami, peluk2 pinggang, baring2 atas katil. Suami isteri diharamkan menunjukkan kemesraan yang melampau di khalayak ramai. Kalau ada yang tengok, dan tibe2 terangsang, tak ke haru?? Kalau boleh, pegang tangan je la.. itu kata ustaz azhar. Tak perlu la nak tunjuk lebih2, dah jadi suami isteri kan. Lepas itu "mapuh mu la nak wat nape2 pun, doh jadi laki bini doh.." Kata Ustaz Azhar tu lagi. Aku tolong sampaikan je. Hehe..
Mawi dan Ekin bersanding, sekadar hiasan.. hehe
Maka, kesimpulannya macamana ni? Kita mungkin dari golongan minoriti, sebab dunia sekarang majoriti yang menjadikan bersanding dan hantar tepak sireh sebagai hantaran sebagai satu amalan. Agak susah nak hapuskan amalan yang sudah sebati dalam jiwa masyarakat kita kan.
Oh ye, pasal bagi sireh tu, ustaz Azhar kata kalau bakal pasangan tu memang betul2 jenis makan sireh sebagai makanan ruji, tak makan nasi, harus la kalau nak jadikan sebagai hantaran. Haha.. kelakar kan? Tapi macam masuk akal juga. Orang zaman dulu, boleh la kalau nak bagi sireh pun, sebab ada yang memakannya, orang zaman sekarang ada lagi ke yang jenis makan sireh?? Kalau warga tua tu ada la. Am I rite? Jadi, dah pembaziran kat situ kalau bagi sireh pun. Apa kata kalau sireh tu digantikan dengan makanan lain, bahulu ke, coklat ke, buah rambutan ke, durian, langsat, manggis, best jugak. Huhu
makanlah buah-buahan tempatan..;-)
p/s: saya budak baru belajar, betulkan kalau salah.
Tuesday, April 13, 2010
bertudung...
jom cover up
Awal tahun 80 an dahulu, tidak ramai wanita yg bertudung. Ketika itu wanita bertudung terpaksa menghadapi cabaran yg besar kerana sering menjadi bahan umpatan masyarakat. Mereka dituduh ekstreem, sesat dan ketinggalan zaman. Bahkan ada juga yang mengatakan itu fesyen ala Arab padang pasir. Kita tidak pelik hal begini boleh terjadi.
Ini disebabkan masyarakat jahil terhadap hukum menutup aurat sehingga mereka tidak dapat menerima, malah memandang serong terhadap syariat menutup aurat.Berkat kesabaran wanita-wanita yg bertudung diwaktu itu, akhirnya masyarakat semakin sedar dan faham bahawa memakai tudung itu adalah untuk memenuhi tuntutan syariat.
Seperkara yg menarik di waktu itu, apabila seseorang wanita itu bertudung, maka akan nampak beza tingkah lakunya berbanding dgn wanita yg tidak menutup aurat & peribadinya sendiri sebelum memakai tudung. Kalau dahulu dia senang bergaul bebas dgn lelaki, tetapi bila sudah bertudung, pandangannya sudah mula ditundukkan, bercakap dgn lelaki pun jarang sekali, tidak seronok malah tidak menghadiri majlis yg ada percampuran bebas lelaki & perempuan, tidak suka berkeliaran di tempat-tempat awam, cenderung utk mendalami ilmu-ilmu Islam, suka utk beribadah, akhlak & tutur katanya menjadi semakin lembut & lunak. Suka menolong orang, bibir sentiasa menguntum senyum sebagai sedekah sesama muslim, sedia membantu kesusahan orang lain, sudah benci kpd kemewahan dunia, tahan diuji & sentiasa mencari-cari peluang utk mengajak masyarakat wanita yg lainnya agar sama-sama menutup aurat.
Lantaran berbezanya mereka dgn wanita yg lain, maka org pandang tinggi kpd wanita yg bertudung, walaupun masih ramai yg tidak suka kpd mereka. Waktu itu, kalau wanita sudah sanggup bertudung, ertinya didlm dadanya sudah ada sedikit sebanyak ilmu- ilmu agama. Sekurang-kurangnya dia sudah hafal dalil-dalil Al -Quran dan hadith mengenai hal penutupan aurat.Ini disebabkan mereka sering dihujani dgn berbagai pertanyaan mengenai apa yg mereka buat. Untuk menjawapnya, mereka sudah bersedia memberi jawapan yg sesuai dgn nas Al Quran dan hadith utk menyakinkan org ramai. Oleh sebab itu org ramai memandang tinggi kepada mereka.
Di awal 90'an, bilangan org bertudung semakin ramai. Di mana- mana sahaja kita boleh bersua dgn wanita yg bertudung. Sama ada di kilang, di sekolah, di stesen bas, di pejabat, di universiti & di politeknik malah beberapa pengacara televisyen & radio pun sudah memakai tudung. Alhamdulillah.
Tetapi yg menyedihkan, kalau dahulu wanita bertudung tidak akan ditemui di taman-taman bunga, di tempat-tempat hiburan, berpegangan tgn dgn teman lelaki, dipanggung wayang atau kalau dahulu wanita bertudung bersih mukanya drp calaran alat-alat make up, tetapi kini dgn mudah kita boleh jumpa wanita bertudung berpeleseran dgn teman lelaki di tempat-tempat sedemikian. Tudung berwarna warni mengikut fesyen sesuai dgn aliran zaman dan fesyen baju. Kadang-kadang pakai tudung pun tidak sempurna mengikut syariat. Kadang-kadang macam nak terlondeh. Antara hendak tutup & hendak buka. Akhlak & tutur katanya kasar, malah kadang kala lebih buruk drp mereka yg tidak memakai tudung atau buka aurat.
Sesetengahnya bertudung tetapi tidak sembahyang. Imej wanita bertudung telah tercemar dgn wanita-wanita yg menjadikan tudung sebagai fesyen atau terpaksa pakai kerana mengikut peraturan. Kalau dahulu bila wanita itu bertudung, automatik dia sudah malu ke panggung wayang, malu untuk berasmara, malu utk ke tempat hiburan & sebagainya. Tetapi kini tudung sudah tidak mempunyai peranan utk mencegah manusia dari terjerumus ke dalam lembah maksiat.
Bila direnung-renung mengapa hal ini boleh terjadi, maka jelaslah wanita-wanita yg bertudung pada hari ini jahil mengenai tujuan dan peranan pemakaian tudung.Ramai wanita yg memakai tudung pada hari ini kerana terikut-ikut dgn suasana. Mereka lihat adik beradik, teman sekolah, teman pejabat atau jiran telah ramai memakai tudung, maka timbul rasa malu kerana mereka sahaja yg masih tidak bertudung. Lantaran itu mereka mengambil keputusan utk memakai tudung, walaupun hati tidak berapa menyetujuinya.
Kini masyarakat telah menerima wanita yg pakai tudung. Ujian sudah tidak besar. Kadang kala orang lelaki yg hendak berkahwin pun memberi syarat, wanita yang hendak dikahwininya mestilah bertudung.
Setengahnya apabila mereka melihat wanita lain memakai tudung lebih cantik dan manis, mereka pun hendak memakainya, tanpa mengetahui tentang ilmunya, mengapa mesti pakai tudung. Ada juga yg terpaksa memakai tudung kerana desakan keluarga atau suami. Ada yg mahu menjadikan tudung macam fesyen. Sekejap pakai, sekejap buka.Lantaran itulah nilai org yg bertudung pada hari ini sudah menurun. Sudah tidak semahal wanita yg bertudung awal-awal dahulu. Hanya wanita yg berpurdah
yg belum kelihatan berjalan-jalan di taman bunga atau di tempat-tempat hiburan. Mungkin taraf berpurdah sama dgn wanita yang bertudung dan wanita yg memakai tudung diperingkat awal dahulu.
Sesuatu amalan yg dilakukan kalau bukan atas dasar ilmu dan yakin serta faham apa yg mereka perbuat akan nampak ganjil dan pincang hasilnya. Sesuatu yg di buat bukan dari hati yang ikhlas, walau pun nampak hebat tetapi semuanya kosong. Tiada nilai di sisi Allah.
Wanita yg pakai tudung selain drp keinginan utk menutup aurat, tidak akan dapat berbohong dgn Allah walaupun di di dunia mereka berjaya membohongi mata manusia mengatakan mereka juga sudah menutup aurat. Tetapi di akhirat nanti, niat sebenar & apa yg ada di dalam hati mereka akan diselongkar & didedahkan oleh Allah dipadang Mahsyar di hadapan jutaan umat manusia.
Awal tahun 80 an dahulu, tidak ramai wanita yg bertudung. Ketika itu wanita bertudung terpaksa menghadapi cabaran yg besar kerana sering menjadi bahan umpatan masyarakat. Mereka dituduh ekstreem, sesat dan ketinggalan zaman. Bahkan ada juga yang mengatakan itu fesyen ala Arab padang pasir. Kita tidak pelik hal begini boleh terjadi.
Ini disebabkan masyarakat jahil terhadap hukum menutup aurat sehingga mereka tidak dapat menerima, malah memandang serong terhadap syariat menutup aurat.Berkat kesabaran wanita-wanita yg bertudung diwaktu itu, akhirnya masyarakat semakin sedar dan faham bahawa memakai tudung itu adalah untuk memenuhi tuntutan syariat.
Seperkara yg menarik di waktu itu, apabila seseorang wanita itu bertudung, maka akan nampak beza tingkah lakunya berbanding dgn wanita yg tidak menutup aurat & peribadinya sendiri sebelum memakai tudung. Kalau dahulu dia senang bergaul bebas dgn lelaki, tetapi bila sudah bertudung, pandangannya sudah mula ditundukkan, bercakap dgn lelaki pun jarang sekali, tidak seronok malah tidak menghadiri majlis yg ada percampuran bebas lelaki & perempuan, tidak suka berkeliaran di tempat-tempat awam, cenderung utk mendalami ilmu-ilmu Islam, suka utk beribadah, akhlak & tutur katanya menjadi semakin lembut & lunak. Suka menolong orang, bibir sentiasa menguntum senyum sebagai sedekah sesama muslim, sedia membantu kesusahan orang lain, sudah benci kpd kemewahan dunia, tahan diuji & sentiasa mencari-cari peluang utk mengajak masyarakat wanita yg lainnya agar sama-sama menutup aurat.
Lantaran berbezanya mereka dgn wanita yg lain, maka org pandang tinggi kpd wanita yg bertudung, walaupun masih ramai yg tidak suka kpd mereka. Waktu itu, kalau wanita sudah sanggup bertudung, ertinya didlm dadanya sudah ada sedikit sebanyak ilmu- ilmu agama. Sekurang-kurangnya dia sudah hafal dalil-dalil Al -Quran dan hadith mengenai hal penutupan aurat.Ini disebabkan mereka sering dihujani dgn berbagai pertanyaan mengenai apa yg mereka buat. Untuk menjawapnya, mereka sudah bersedia memberi jawapan yg sesuai dgn nas Al Quran dan hadith utk menyakinkan org ramai. Oleh sebab itu org ramai memandang tinggi kepada mereka.
Di awal 90'an, bilangan org bertudung semakin ramai. Di mana- mana sahaja kita boleh bersua dgn wanita yg bertudung. Sama ada di kilang, di sekolah, di stesen bas, di pejabat, di universiti & di politeknik malah beberapa pengacara televisyen & radio pun sudah memakai tudung. Alhamdulillah.
Tetapi yg menyedihkan, kalau dahulu wanita bertudung tidak akan ditemui di taman-taman bunga, di tempat-tempat hiburan, berpegangan tgn dgn teman lelaki, dipanggung wayang atau kalau dahulu wanita bertudung bersih mukanya drp calaran alat-alat make up, tetapi kini dgn mudah kita boleh jumpa wanita bertudung berpeleseran dgn teman lelaki di tempat-tempat sedemikian. Tudung berwarna warni mengikut fesyen sesuai dgn aliran zaman dan fesyen baju. Kadang-kadang pakai tudung pun tidak sempurna mengikut syariat. Kadang-kadang macam nak terlondeh. Antara hendak tutup & hendak buka. Akhlak & tutur katanya kasar, malah kadang kala lebih buruk drp mereka yg tidak memakai tudung atau buka aurat.
Sesetengahnya bertudung tetapi tidak sembahyang. Imej wanita bertudung telah tercemar dgn wanita-wanita yg menjadikan tudung sebagai fesyen atau terpaksa pakai kerana mengikut peraturan. Kalau dahulu bila wanita itu bertudung, automatik dia sudah malu ke panggung wayang, malu untuk berasmara, malu utk ke tempat hiburan & sebagainya. Tetapi kini tudung sudah tidak mempunyai peranan utk mencegah manusia dari terjerumus ke dalam lembah maksiat.
Bila direnung-renung mengapa hal ini boleh terjadi, maka jelaslah wanita-wanita yg bertudung pada hari ini jahil mengenai tujuan dan peranan pemakaian tudung.Ramai wanita yg memakai tudung pada hari ini kerana terikut-ikut dgn suasana. Mereka lihat adik beradik, teman sekolah, teman pejabat atau jiran telah ramai memakai tudung, maka timbul rasa malu kerana mereka sahaja yg masih tidak bertudung. Lantaran itu mereka mengambil keputusan utk memakai tudung, walaupun hati tidak berapa menyetujuinya.
Kini masyarakat telah menerima wanita yg pakai tudung. Ujian sudah tidak besar. Kadang kala orang lelaki yg hendak berkahwin pun memberi syarat, wanita yang hendak dikahwininya mestilah bertudung.
Setengahnya apabila mereka melihat wanita lain memakai tudung lebih cantik dan manis, mereka pun hendak memakainya, tanpa mengetahui tentang ilmunya, mengapa mesti pakai tudung. Ada juga yg terpaksa memakai tudung kerana desakan keluarga atau suami. Ada yg mahu menjadikan tudung macam fesyen. Sekejap pakai, sekejap buka.Lantaran itulah nilai org yg bertudung pada hari ini sudah menurun. Sudah tidak semahal wanita yg bertudung awal-awal dahulu. Hanya wanita yg berpurdah
yg belum kelihatan berjalan-jalan di taman bunga atau di tempat-tempat hiburan. Mungkin taraf berpurdah sama dgn wanita yang bertudung dan wanita yg memakai tudung diperingkat awal dahulu.
Sesuatu amalan yg dilakukan kalau bukan atas dasar ilmu dan yakin serta faham apa yg mereka perbuat akan nampak ganjil dan pincang hasilnya. Sesuatu yg di buat bukan dari hati yang ikhlas, walau pun nampak hebat tetapi semuanya kosong. Tiada nilai di sisi Allah.
Wanita yg pakai tudung selain drp keinginan utk menutup aurat, tidak akan dapat berbohong dgn Allah walaupun di di dunia mereka berjaya membohongi mata manusia mengatakan mereka juga sudah menutup aurat. Tetapi di akhirat nanti, niat sebenar & apa yg ada di dalam hati mereka akan diselongkar & didedahkan oleh Allah dipadang Mahsyar di hadapan jutaan umat manusia.
Ya ALLAH, jauhkanlah aku, keluargaku, sahabatku dan seluruh umat islam daripada perkara-perkara yang mungkar dan dibenciMU.. ampunilah dosa-dosa kami YA ALLAH, kami tidak sanggup berada dalam nerakaMU, namun kami juga tidak layak untuk ke syurgaMU, oleh itu.. bantulah kami YA ALLAH, sinarilah hidayahMU ke dalam hati-hati kami.. Kami mohon pertolonganMU, wahai TUHAN sekelian alam.. amin.
Monday, April 12, 2010
Bila dah pernah bercinta, macam ni la jadinya.. huhu
Kadangkala terdetik juga di hati aku ni, "kan best kalau aku tak pernah bercinta. Tak ada masalah hati dan perasaan, tak ada masalah nak ingat sang mantan, tak ada sakit hati, jauh hati, tak ada masalah itu, tak ada masalah ini. Bla bla bla...
Sekarang, ( actually, bkn sekarang.. dah lama sebenarnya, huhu) aku baru sedar, cinta tak ada kepentingan pun pada masa ni. Yela, tengah belajar. Kejar cinta buat hape?? Baik belajar dulu sungguh2, nanti dapat kerja best, baru la bersedia berfikir untuk cari pasangan hidup dunia dan akhirat. Ye tak?? Sebenarnya aku patut bersyukur sebab hubungan kami tak lama, hehe.. terima kasih ye sebab putuskan hubungan kita yang entah apa2 ni.
Ni dah masuk 3 tahun, aku single mingle tak ada masalah pun. Riak ke aku ni?? huhu.. Bukan la, maksud aku tak ada la aku nak melibatkan diri dalam masalah hati dan perasaan ni. Alhamdulillah, selesai satu masalah.
Aku pernah baca satu blog ni, tajuk nikah dulu ke cinta dulu?? Erm.. menarik. Kadang2 masalah kelurga pun satu hal, bila anak2 dah cukup matang, dh berkeinginan nak kahwin, mak ayah pula tanya.
"dah ada duit ke nak kahwin ni, kau nak bagi anak orang makan apa? Pasir ke??"
Kalau dah ada kerja, lain pulak jadinya.
"Nanti la dulu, lepas 2,3 tahun kerja kahwin la. Stabilkan ekonomi dulu."
"Kenal2 la dulu, tengok serasi ke tak, takkan nak kahwin terus."
Diam tak diam, kata2 ni lah yang menyebabkan terjadinya maksiat di kalangan anak muda zaman sekarang. Yela, nak kahwin.. Mak ayah tak bagi, kononnya kena knl2 dulu. Agaknya mereka ingat anak2nya akan terpelihara daripada godaan syaitan. Sedar tak, bila seorang lelaki berdua duaan dengan wanita ajnabi, maka di tengah2 tu ada syaitan. Nauzubillah, pesanan untuk diri sendiri jugak.
Kalau ada yang suruh kahwin, couple2 ni tak nak pulak. Antara jawapannya.
"ala, nanti lah dulu. Muda lagi. Nak enjoy." Kalau dah ada yang stok macam ni, memang macam tak lama je hubungan tu. Yela, katanya nak enjoy, dah puas enjoy esok2, cari yang lain. Kan kan kan??
"Aku kena ada rumah dulu la, kereta pun tak beli lagi, macam mana nak kahwin??" Kalau aku jumpa orang macam ni, aku sembur je dengan ayat pedas ni. " Habis, yang ko gatal sangat nak bercinta tu kenapa? Usung anak dara orang ke hulu ke hilir, kahwinnya tak nampak jalan pun."
Ishh.. pelik2 la orang zaman sekarang. Tak paham aku!! Dalam islam, couple tu HARAM. Diulang, HARAM!
Hadith :
dalam al-quran sendiri ada menyebut "dan janganlah kamu menghampiri zina"
Jelas kan sini, kapel pun dah haram sebab menghampiri zina. Kalau tak paham jugak, tak tahu la nak explain macamana.
Maka, lagi sekali. Pesanan untuk diri sendiri jugak. Tak payah la kapel2 ni, nanti ada jodoh kahwin jugak. Sekarang fokuskan mana yang lebih utama, tanggungjawab sebagai anak,pelajar, kakak/abang etc. Ingat senang ke nak jalankan tanggungjawab sebagai suami/isteri ni?? Payah beb. Mahunya kena berguru tujuh keturunan nak master bab ni. Huhu.. Gurauan semata.
Ingat janji ALLAH:
“...perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang-orang (yang jahat)” an-Nur (24:26)
Nah, amik kau sebijik! Tak ke best tu.. Kalau kita baik, insyaallah bakal pasangan kita pun orang baik2. Tapi, kalau macam aku ni tak tahu la. Aku pun bukannya baik sangat, tapi tak ada pulak jahat sangat. Bab kata Iwan dangdut tu, yang sedang-sedang saja. Hehe.. Tapi niat nak berubah ke arah lebih baik tu adala, Insyaallah.. Moga aku mendapat jodoh yang terbaik untuk diriku. Yang mementingkan agama, yang dapat memandu ku ke arah kebaikan. AMIN..
Penutup:
Aku bagi gambar ni. Tengok sampai juling anak mata ye. Hehe..
Tengok, lepas kahwin boleh la nak wat mcm ni. Macam2 lagi la boleh buat. Huhu..
Allah larang kita berzina, tapi Dia tak larang kahwin.
Jadi, bagi yang sedang berkapel tu, kalau rasa masa nak kahwin tu lambat lagi, better putus ok. Kalau ada jodoh tak kemana. Kalau tak dijodohkan dengan si dia terchenta tu, ALLAH akan gantikan dengan yang lebih baik. Ok tak?? Ok la tu...
Tapi, bagi mereka yang dah bersedia untuk berumahtangga, cepat2 la ye si lelaki pergi pinang si pujaan hati. Kan melepas pulak, hehe.. STOP LA BUAT MAKSIAT TU. Bertaubat, ingat ALLAH. Minta supaya ALLAH permudahkan semuanya. Amin..
Sekarang, ( actually, bkn sekarang.. dah lama sebenarnya, huhu) aku baru sedar, cinta tak ada kepentingan pun pada masa ni. Yela, tengah belajar. Kejar cinta buat hape?? Baik belajar dulu sungguh2, nanti dapat kerja best, baru la bersedia berfikir untuk cari pasangan hidup dunia dan akhirat. Ye tak?? Sebenarnya aku patut bersyukur sebab hubungan kami tak lama, hehe.. terima kasih ye sebab putuskan hubungan kita yang entah apa2 ni.
Ni dah masuk 3 tahun, aku single mingle tak ada masalah pun. Riak ke aku ni?? huhu.. Bukan la, maksud aku tak ada la aku nak melibatkan diri dalam masalah hati dan perasaan ni. Alhamdulillah, selesai satu masalah.
Aku pernah baca satu blog ni, tajuk nikah dulu ke cinta dulu?? Erm.. menarik. Kadang2 masalah kelurga pun satu hal, bila anak2 dah cukup matang, dh berkeinginan nak kahwin, mak ayah pula tanya.
"dah ada duit ke nak kahwin ni, kau nak bagi anak orang makan apa? Pasir ke??"
Kalau dah ada kerja, lain pulak jadinya.
"Nanti la dulu, lepas 2,3 tahun kerja kahwin la. Stabilkan ekonomi dulu."
"Kenal2 la dulu, tengok serasi ke tak, takkan nak kahwin terus."
Diam tak diam, kata2 ni lah yang menyebabkan terjadinya maksiat di kalangan anak muda zaman sekarang. Yela, nak kahwin.. Mak ayah tak bagi, kononnya kena knl2 dulu. Agaknya mereka ingat anak2nya akan terpelihara daripada godaan syaitan. Sedar tak, bila seorang lelaki berdua duaan dengan wanita ajnabi, maka di tengah2 tu ada syaitan. Nauzubillah, pesanan untuk diri sendiri jugak.
Kalau ada yang suruh kahwin, couple2 ni tak nak pulak. Antara jawapannya.
"ala, nanti lah dulu. Muda lagi. Nak enjoy." Kalau dah ada yang stok macam ni, memang macam tak lama je hubungan tu. Yela, katanya nak enjoy, dah puas enjoy esok2, cari yang lain. Kan kan kan??
"Aku kena ada rumah dulu la, kereta pun tak beli lagi, macam mana nak kahwin??" Kalau aku jumpa orang macam ni, aku sembur je dengan ayat pedas ni. " Habis, yang ko gatal sangat nak bercinta tu kenapa? Usung anak dara orang ke hulu ke hilir, kahwinnya tak nampak jalan pun."
Ishh.. pelik2 la orang zaman sekarang. Tak paham aku!! Dalam islam, couple tu HARAM. Diulang, HARAM!
Hadith :
Rasulullah s.a.w telah bersabda yang maksudnya:”Mana-mana lelaki tidak akan berdua-duaan (berkhalwat) dengan perempuan, melainkan pasti syaitan akan menjadi yang ketiga.”
(at-Tirmidzi)
dalam al-quran sendiri ada menyebut "dan janganlah kamu menghampiri zina"
Jelas kan sini, kapel pun dah haram sebab menghampiri zina. Kalau tak paham jugak, tak tahu la nak explain macamana.
Maka, lagi sekali. Pesanan untuk diri sendiri jugak. Tak payah la kapel2 ni, nanti ada jodoh kahwin jugak. Sekarang fokuskan mana yang lebih utama, tanggungjawab sebagai anak,pelajar, kakak/abang etc. Ingat senang ke nak jalankan tanggungjawab sebagai suami/isteri ni?? Payah beb. Mahunya kena berguru tujuh keturunan nak master bab ni. Huhu.. Gurauan semata.
Ingat janji ALLAH:
“...perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang-orang (yang jahat)” an-Nur (24:26)
Nah, amik kau sebijik! Tak ke best tu.. Kalau kita baik, insyaallah bakal pasangan kita pun orang baik2. Tapi, kalau macam aku ni tak tahu la. Aku pun bukannya baik sangat, tapi tak ada pulak jahat sangat. Bab kata Iwan dangdut tu, yang sedang-sedang saja. Hehe.. Tapi niat nak berubah ke arah lebih baik tu adala, Insyaallah.. Moga aku mendapat jodoh yang terbaik untuk diriku. Yang mementingkan agama, yang dapat memandu ku ke arah kebaikan. AMIN..
Penutup:
Aku bagi gambar ni. Tengok sampai juling anak mata ye. Hehe..
Tengok, lepas kahwin boleh la nak wat mcm ni. Macam2 lagi la boleh buat. Huhu..
Allah larang kita berzina, tapi Dia tak larang kahwin.
Jadi, bagi yang sedang berkapel tu, kalau rasa masa nak kahwin tu lambat lagi, better putus ok. Kalau ada jodoh tak kemana. Kalau tak dijodohkan dengan si dia terchenta tu, ALLAH akan gantikan dengan yang lebih baik. Ok tak?? Ok la tu...
Tapi, bagi mereka yang dah bersedia untuk berumahtangga, cepat2 la ye si lelaki pergi pinang si pujaan hati. Kan melepas pulak, hehe.. STOP LA BUAT MAKSIAT TU. Bertaubat, ingat ALLAH. Minta supaya ALLAH permudahkan semuanya. Amin..
“Ya Allah. Kami ingin belajar untuk mentaati perintah-Mu. Kami belajar untuk menjadi hamba-Mu yang soleh dan solehah. Kami seringkali jatuh dan bangun, jatuh dan bangun lagi, dan lagi. Semoga kami terus dipimpin oleh-Mu, duhai Allah”. ameen
Subscribe to:
Posts (Atom)




