Saturday, April 17, 2010

Bersanding, hantaran tepak sireh HARAM??

Assalamualaikum..

Agak terkejut apabila mendengar pasal ni. Bersanding tu aku dah tahu pasal hukumnya, Alhamdulillah.. Tapi yang part hantaran tepak sireh semasa bertunang dan berkahwin tu aku baru tahu malam ni. Syukur.. Sekurang-kurangnya, lepas ni aku boleh bagitau semua ahli keluarga terdekat pasal ni. Ye la kan, dah berkurun orang melayu kita mengamalkan adat ni. Rupa-rupanya Haram!! Maklumat pasal pengharaman ni aku dapat daripada ceramah Ustaz Azhar Idrus. Beliau memberi alasan bahawa bagi sireh ni budaya Hindu. Agama Samyvellu. Huhu.. So, harap2 lepas ni sama2 kita sampaikan kepada yang belum mengetahui. Insyaallah..
                                           gambar sireh

Tapi, aku tahu.. mesti akan ada masalah nanti kan. Yela, aku akui, keluarga aku bukanlah dari kalangan islamik, mereka mesti nak mempertikan pasal ni. So, macam mane ye?? Contoh la, bila sampai seru aku nak kahwin (kalo ade yang berkenan la), mesti ada adat meminang dan bertunang kan? macamana nak bagitau tak perlu tepak sireh ni? Mesti ada yang kata pelik kan. Moga ALLAH permudahkan urusan ku nanti. Amin..

Seperkara lagi, pasal bersanding. Jelas hukumnya Haram kan?? Alasannya sebab ada unsur menunjuk-nunjuk @ riak. Kalau nak bersanding jugak, diharuskan depan famili yang mahram sahaja. Tapi agak2 confirm ke yang mahram je ada? Macam susah kan? Sudah tentu time tu famili sedare mare datang nak memeriahkan majlis, sampai ada yang datang menumpang tidur. So, bagaimana sepupu-sepupu yang ada sekali? Sepupu dikira ajnabi kan?? Cameraman yang dipanggil pulak sah-sah bukan mahram. Ambik gambar pengantin dengan bermacam-macam gaya. Si suami cium isteri, isteri cium suami, peluk2 pinggang, baring2 atas katil. Suami isteri diharamkan menunjukkan kemesraan yang melampau di khalayak ramai. Kalau ada yang tengok, dan tibe2 terangsang, tak ke haru?? Kalau boleh, pegang tangan je la.. itu kata ustaz azhar. Tak perlu la nak tunjuk lebih2, dah jadi suami isteri kan. Lepas itu "mapuh mu la nak wat nape2 pun, doh jadi laki bini doh.." Kata Ustaz Azhar tu lagi. Aku tolong sampaikan je. Hehe..

               Mawi dan Ekin bersanding, sekadar hiasan.. hehe

Maka, kesimpulannya macamana ni? Kita mungkin dari golongan minoriti, sebab dunia sekarang majoriti yang menjadikan bersanding dan hantar tepak sireh sebagai hantaran sebagai satu amalan. Agak susah nak hapuskan amalan yang sudah sebati dalam jiwa masyarakat kita kan.

Oh ye, pasal bagi sireh tu, ustaz Azhar kata kalau bakal pasangan tu memang betul2 jenis makan sireh sebagai makanan ruji, tak makan nasi, harus la kalau nak jadikan sebagai hantaran. Haha.. kelakar kan? Tapi macam masuk akal juga. Orang zaman dulu, boleh la kalau nak bagi sireh pun, sebab ada yang memakannya, orang zaman sekarang ada lagi ke yang jenis makan sireh?? Kalau warga tua tu ada la. Am I rite? Jadi, dah pembaziran kat situ kalau bagi sireh pun. Apa kata kalau sireh tu digantikan dengan makanan lain, bahulu ke, coklat ke, buah rambutan ke, durian, langsat, manggis, best jugak. Huhu

                           makanlah buah-buahan tempatan..;-)


p/s: saya budak baru belajar, betulkan kalau salah.

4 comments:

♥Cik YaNNa♥ said...

ak xkisah pn ngn sume 2.. asalkan ak dpt kawen ngn dia..hahaha

nurul afiza said...

haha.. ade calon doh ke? ak pun xkisah gok.. huhu

student said...

wah3...ni hint tak lama nak dpat makan nasi minyak ker??

lalalalaa....;)

miza said...

alhamdulillah mase akk kawin dlu akk dapt bg ksedran kat mak bapak akk tntang hkum bersnding..so terselamat lah akk..pas tu bdepan plak ngan pihak..yg nk besanding siap pjuk tu...akk bg kate dua je..'eh boleh je nak snding tapi nanti zaidi blik sorang lah sy x ikutdgn nada ketawa lah...akhirny selamat lah aku..diam x diam dah 15 thn dah berlalu... psal sirih plak 5 thun lpas kwin br akk tahu ianya haram ikut adat hindu...pulut kuning yg d poncot2 pun same...sbb x tahu d maaafkan lah kate ustz...