Wednesday, July 29, 2009

Perlu ke aku mencari pasangan hidupku?

Entah mengapa, frasa ini berlegar-legar di fikiranku sekarang. Kalau ikut hati, aku juga ingin berteman. Siapa yang suka hidup tanpa teman? Sedangkan ketika Nabi Adam di syurga pun baginda mendambakan seseorang untuk menjadi peneman hidupnya. Namun, bila difikirkan balik, perlu ke sekarang ini aku terlalu mengikutkan kata hati ini? Akalku menidakkan! Ya, aku yakin mungkin suatu hari nanti Dia akan menganugerahkan aku seorang insan yang terbaik untuk melengkapkan hidupku. Insyaallah.

Teringat kata-kata seorang teman, umurku sekarang sudah layak untuk memikirkan siapa yang akan mejadi teman hidupku. Namun, hatiku keras. Mungkin kerana kisah silam yang membuatkan aku fobia dengan insan yang bergelar lelaki. Aku akui, tanpa lelaki tidak sempurnalah hidup wanita. Begitu juga sebaliknya. Allah menciptakan lelaki dan wanita untuk saling lengkap melengkapi. Secara peribadi, "couple" bukan sesuatu yang sepatutnya menjadi 'tiket' untuk lelaki dan wanita bergaul bebas. Aku tidak mendambakan ikatan "couple" ni. Aku perlukan lelaki yang benar-benar 'rasmi' untukku. Namun, ini bukan masanya untuk aku memikirkan hal ini. Mungkin perjalanan aku masih jauh. Aku belum tamat 'study' lagi. Budi dan jasa mak ayah tak terbalas lagi. Terlalu banyak perkara yang perlu aku selesaikan sebelum aku memikirkan tentang hidupku.

Aku yakin, Allah sudah sediakan jodoh yang terbaik untukku. Kalau tiada jodoh di dunia, mungkin di akhirat sana kan. Siapa tahu? So, apa yang perlu dibuat sekarang hanyalah berdoa semoga ditemukan pasangan yang sesuai untukku. Amin..

Kawan-kawan, mungkin kerisauan kamu semua bertempat. Takut aku tidak akan bertemu dengan 'Mr Right' kan? Doakanlah agar aku dapat mencari seorang insan yang benar-benar ikhlas untuk melengkapi hidup aku. Lelaki yang baik untuk perempuan yang baik, itu janji ALLAH. So, aku mungkin perlu terus memperbaiki diri untuk mendapat apa yang diingini. Bagi lah aku masa..

3 comments:

EiYa SuMaiYaH said...

amiin..
moga ditemukan dengan yg terbaik..
insyaAllah
akan tiba masanya nnt..

YaNNa'87 said...

ak pn byk x gak pk psl bnda ni...tp btul la yg mu kabo 2..mgkin kt lum jumpa lg sape calon suami kt 2...sabor jela, prjlnan msih jauh n menuntut beribu pengorbanan, tunaikan dlu tggjwb pd dri sndri n family..nasihat utk dri ak gak...

ainulmardhiah said...

thanx tikah n yana...aku tau aku bkn keseorangan, ak masih lagi ada fmily, kwn2, dan yg penting aku masih ade DIA..DIA yg maha mendengar, DIA yg maha mengetahui apa yg tersembunyi dan apa yg terbaik utk kita..INSYAALLAH, aku cuba buat yg terbaik..