Monday, April 12, 2010

Bila dah pernah bercinta, macam ni la jadinya.. huhu

Kadangkala terdetik juga di hati aku ni, "kan best kalau aku tak pernah bercinta. Tak ada masalah hati dan perasaan, tak ada masalah nak ingat sang mantan, tak ada sakit hati, jauh hati, tak ada masalah itu, tak ada masalah ini. Bla bla bla... 

Sekarang, ( actually, bkn sekarang.. dah lama sebenarnya, huhu) aku baru sedar, cinta tak ada kepentingan pun pada masa ni. Yela, tengah belajar. Kejar cinta buat hape?? Baik belajar dulu sungguh2, nanti dapat kerja best, baru la bersedia berfikir untuk cari pasangan hidup dunia dan akhirat. Ye tak?? Sebenarnya aku patut bersyukur sebab hubungan kami tak lama, hehe.. terima kasih ye sebab putuskan hubungan kita yang entah apa2 ni.

Ni dah masuk 3 tahun, aku single mingle tak ada masalah pun. Riak ke aku ni?? huhu.. Bukan la, maksud aku tak ada la aku nak melibatkan diri dalam masalah hati dan perasaan ni. Alhamdulillah, selesai satu masalah.

Aku pernah baca satu blog ni, tajuk nikah dulu ke cinta dulu?? Erm.. menarik. Kadang2 masalah kelurga pun satu hal, bila anak2 dah cukup matang, dh berkeinginan nak kahwin, mak ayah pula tanya.

"dah ada duit ke nak kahwin ni, kau nak bagi anak orang makan apa? Pasir ke??"

Kalau dah ada kerja, lain pulak jadinya.

"Nanti la dulu, lepas 2,3 tahun kerja kahwin la. Stabilkan ekonomi dulu."

"Kenal2 la dulu, tengok serasi ke tak, takkan nak kahwin terus."

Diam tak diam, kata2 ni lah yang menyebabkan terjadinya maksiat di kalangan anak muda zaman sekarang. Yela, nak kahwin.. Mak ayah tak bagi, kononnya kena knl2 dulu. Agaknya mereka ingat anak2nya akan terpelihara daripada godaan syaitan. Sedar tak, bila seorang lelaki berdua duaan dengan wanita ajnabi, maka di tengah2 tu ada syaitan. Nauzubillah, pesanan untuk diri sendiri jugak.

Kalau ada yang suruh kahwin, couple2 ni tak nak pulak. Antara jawapannya.
"ala, nanti lah dulu. Muda lagi. Nak enjoy." Kalau dah ada yang stok macam ni, memang macam tak lama je hubungan tu. Yela, katanya nak enjoy, dah puas enjoy esok2, cari yang lain. Kan kan kan??

"Aku kena ada rumah dulu la, kereta pun tak beli lagi, macam mana nak kahwin??" Kalau aku jumpa orang macam ni, aku sembur je dengan ayat pedas ni. " Habis, yang ko gatal sangat nak bercinta tu kenapa? Usung anak dara orang ke hulu ke hilir, kahwinnya tak nampak jalan pun."

Ishh.. pelik2 la orang zaman sekarang. Tak paham aku!! Dalam islam, couple tu HARAM. Diulang, HARAM!

Hadith :
Rasulullah s.a.w telah bersabda yang maksudnya:”Mana-mana lelaki tidak akan berdua-duaan (berkhalwat) dengan perempuan, melainkan pasti syaitan akan menjadi yang ketiga.”

 
(at-Tirmidzi)

dalam al-quran sendiri ada menyebut "dan janganlah kamu menghampiri zina"
Jelas kan sini, kapel pun dah haram sebab menghampiri zina. Kalau tak paham jugak, tak tahu la nak explain macamana.
Maka, lagi sekali. Pesanan untuk diri sendiri jugak. Tak payah la kapel2 ni, nanti ada jodoh kahwin jugak. Sekarang fokuskan mana yang lebih utama, tanggungjawab sebagai anak,pelajar, kakak/abang etc. Ingat senang ke nak jalankan tanggungjawab sebagai suami/isteri ni?? Payah beb. Mahunya kena berguru tujuh keturunan nak master bab ni. Huhu.. Gurauan semata.

Ingat janji ALLAH: 

“...perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang-orang (yang jahat)” an-Nur (24:26)

Nah, amik kau sebijik! Tak ke best tu.. Kalau kita baik, insyaallah bakal pasangan kita pun orang baik2. Tapi, kalau macam aku ni tak tahu la. Aku pun bukannya baik sangat, tapi tak ada pulak jahat sangat. Bab kata Iwan dangdut tu, yang sedang-sedang saja. Hehe.. Tapi niat nak berubah ke arah lebih baik tu adala, Insyaallah.. Moga aku mendapat jodoh yang terbaik untuk diriku. Yang mementingkan agama, yang dapat memandu ku ke arah kebaikan. AMIN..

Penutup: 
Aku bagi gambar ni. Tengok sampai juling anak mata ye. Hehe.. 
Tengok, lepas kahwin boleh la nak wat mcm ni. Macam2 lagi la boleh buat. Huhu..
Allah larang kita berzina, tapi Dia tak larang kahwin. 
Jadi, bagi yang sedang berkapel tu, kalau rasa masa nak kahwin tu lambat lagi, better putus ok. Kalau ada jodoh tak kemana. Kalau tak dijodohkan dengan si dia terchenta tu, ALLAH akan gantikan dengan yang lebih baik. Ok tak?? Ok la tu... 
Tapi, bagi mereka yang dah bersedia untuk berumahtangga, cepat2 la ye si lelaki pergi pinang si pujaan hati. Kan melepas pulak, hehe.. STOP LA BUAT MAKSIAT TU. Bertaubat, ingat ALLAH. Minta supaya ALLAH permudahkan semuanya. Amin.. 


“Ya Allah. Kami ingin belajar untuk mentaati perintah-Mu. Kami belajar untuk menjadi hamba-Mu yang soleh dan solehah. Kami seringkali jatuh dan bangun, jatuh dan bangun lagi, dan lagi. Semoga kami terus dipimpin oleh-Mu, duhai Allah”. ameen


2 comments:

♥Fitnunnisak♥ said...

gewe boleh bg semangat weh, bhgia hidup, majuk ckt ad org pujuk, dpt hadiah la, yg paling best dpt hadiah "dosa" skali...best2..

"Biar hidup sendiri dan selesa membina pahala daripada hidup berdua tetapi menjadi pencetus dosa ke neraka.
Biar hidup seorang dan berenang menuju TUHAN dengan selesa dan bahagia, daripada hidup berdua dan merasakan diri masih menggoda untuk semua.
Biar hidup sendiri dan masih kekal serinya daripada dikelilingi lelaki tetapi telah hilang maruah diri.
Biar lambat bertemu jodoh tetapi tinggi peribadi daripada cepat jodohnya tetapi tidak lama ditinggalkan pergi.
Biar menjadi rama-rama dengan sayapnya yang terang dan indah daripada sang kelkatu yang menerjah api."

nurul afiza said...

huhu.. xpe la xde org bg semangat pun, xde org bg hdiah ke, xde org pjuk bile majuk, biar la.. biar la.. ade aku kisaah!! huhu.. aku xnk dpt dosa.. let bygone be bygone..

nice ur mutiara kata.. thanks yana..